Vieta manām pārdomām par tehnoloģijām (un ne tikai par tām), interesantākām tehnoloģiju un zinātnes ziņām un sasniegumiem, kā arī dažiem jokiem jautrākai dzīvei.

piektdiena, 2013. gada 15. marts

Grāmata par Facebook un tā efektu

Krietnu laiku atpakaļ biju dabūjis Deivida Kērkpatrika sarakstīto grāmatu "Facebook efekts". Protams, elektroniskā veidā. Bet pabeidzu lasīt tikai pavisam nesen. Un nevis tāpēc, ka grāmata būtu garlaicīga. Tā bija interesanta, bet tā nespēja mani pietiekami spēcīgi aizraut un sagrābt savā varā.
Kā jau nosaukums vēsta, grāmatā ir mēģināts aprakstīt un pastāstīt, kā radies Facebook un kas tas ir par uzņēmumu. Un tas arī autoram ir izdevies. Bet, ja kāds grib uzzināt tieši par Marka Cukenberga (Mark Zuckerberg) dzīvi un tās gājumu, tad šī nebūs īstā grāmata. Lai arī šajā grāmatā autors pastāsta arī kādu Marka dzīves posmu, bet tas galvenokārt tiek rakstīts tāpēc, ka tam ir liela saistība ar pašu Facebook un tā attīstību.

Bet pati grāmata nesākas ar brīdi, ka Marks Cukenbergs izdomāja sākt veidot savu garabērnu vai vismaz to plānot. Grāmata iesākas ar notikumiem Kolumbijā un kā ar Facebook palīdzību bija iespējams sapulcināt plašas tautu masas lielai demonstrācijai. Grāmatas autors ar to mēģināja parādīt, ko tad īsti nozīmē šis termins - Facebook efekts - ka ar šī rīka palīdzību iespējams sapulcināt plašu domubiedru grupu samērā īsā laikā.

Bet nu pēc dažām lapaspusēm arī bija iespējams ķerties klāt šīs grāmatas galvenajai domai. Lai kā arī dažiem tas neliktos aizdomīgi, Markam sākumā nebija doma veidot šādu visaptverošu un cilvēku sasaistošu sistēmu. Viss sākās ar dažādu sistēmu izveidēm savas koledžas ietvaros. Sākumā viņš aizrāvās arvienu ideju-projektu, pēc tam sāka veidot citu ideju-projektu. Līdz beigās nonāca pie secinājuma, ka ir nepieciešama elektroniska gadagrāmata ar visiem studentiem. Un to var arī saukt par paša Facebook dzimšanas laiku.

Lai arī sākumā Facebook bija pieejams tikai Hārvardas audzēkņiem, drīz vien Marks ar savu komandu sāka okupēt arī citas koledžas ar savu jauno produktu. Un tā lēnām, koledžai pēc koledžas, Cukenbergs sāka tās pārņemt savā varā. Bet, turpinot augt lietotāju skaitam, ir arī jādomā par sava produkta attīstību un arī lietotāju skaita palielināšanu. Tādā veidā, Marks lēnām nonāca arī pie slēdziena, ka nepieciešams pārņemt digitālo varu pasaulē un ļaut reģistrēties jebkuram cilvēkam uz pasaules. Bet tas nebija ātrs process. Un to visu viņš nebūtu spējis paveikt bez saviem draugiem un līdzstrādniekiem.
Bet sava uzņēmuma pastāvēšanas laikā Marks satika arī citus cilvēkus, kas viņam palīdzēja savu ideju-projektu par Facebook pārveidot par veiksmīgu uzņēmumu, kas arī pelna naudu. Kā arī attīstīt un izstrādāt daudzas jaunas idejas.

Lai arī grāmata bija samērā bieza, tā tomēr bija interesanta un viegli lasāma. Bet ar šīs grāmatas lasīšanu man kaut kā īsti neveicās. Ja bija kāds traucēklis, kas mēģināja novērst manu uzmanību no grāmatas lasīšanas, tad arī uzmanība no grāmatas lasīšanas tika novērsta - ja kaķis ielīda klēpī un aicināja sevi paglaudīt, tad grāmatas lasīšana tika nolikta malā uz nenoteiktu laiku. Pavisam savādāk bija ar grāmatu par Stīvu Džobsu lasīšana - ja bija jāizvēlas starp gulēšanu un šīs grāmatas lasīšanu, tad es labāk izvēlējos lasīt grāmatu, nevis gulēt.

Galvenā atziņa, ko ieguvu no šīs grāmatas - ja gribi, lai tava ideja gūst panākumus mūsdienu pasaulē, tad ir jāievēro 2 vienkārši noteikumi:
  1. ja ir kāda ideja, tad vajag to arī uzreiz arī veidot un realizēt - nav svarīgi, vai tā gūs vai negūs panākumus. Jo nekad nevar zināt, vai šī ideja nebūs kāds jauns interneta brīnums. 
  2. tev ir jāmācās Hārvardā, lai būtu atbilstoši kontakti un spētu nodrošināt panākumus savam produktam.
Ieteiktu visiem šo grāmatu izlasīt. Jo tad visiem kļūtu skaidrāk, kas tad īsti ir Facebook, kā tas radās un kāda ir tā nākotne. Un, varbūt, kādam radīsies ideja, kā uz tā visa arī nopelnīt sev kādu žūksni naudas.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru